Website optimalisatie voor ondernemers; 6 handige tips

Ben je af en toe jaloers op de goedlopende websites van concurrenten die wel hoog scoren in Google? En wil jij dat ook maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Dan is dit artikel voor jou geschikt. Wij geven jou 6 website optimalisatie tips om ervoor te zorgen dat zoekmachines jouw website beter begrijpen en beter laten ranken.
Het draait allemaal om je ultieme klant

1 augustus 2022

Website optimalisatie voor ondernemers

Wat is website optimalisatie?

Website optimalisatie wordt in het Engels Search Engine Optimization genoemd, deze term wordt doorgaans afgekort met SEO en wordt ook vaak in Nederland gebruikt. SEO staat voor het gehele proces om jouw website beter te laten scoren in zoekmachines door te voldoen aan verschillende soorten criteria, waar search engines zoals Google en Bing rekening mee houden in hun resultaten. Het uiteindelijke doel van website optimalisatie is om de belangrijkste informatie van een website in één oogopslag duidelijk te maken aan bezoekers.

Zoals hierboven aangegeven spelen er verschillende factoren mee als het gaat om jouw ranking in de zoekmachines. Wanneer je bezig bent met de optimalisatie van je website, is het goed om te weten dat dit proces niet altijd snel gaat. In sommige gevallen kan het weken, of zelfs maanden, duren voordat de juiste SEO zichtbare resultaten laat zien. Uiteindelijk is het van belang voor zoekmachines dat het zoekresultaat wat zij weergeven een relevant antwoord geeft op de vraag. Hierdoor willen ze zeker weten dat jouw content relevant is en aansluit op wat de doelgroep zoekt.

Website optimalisatie doormiddel van SEO

Website optimalisatie tips voor jou

Wil jij ook meer website verkeer? Hierbij verschillende tips om jouw website optimaal te laten resulteren. 

Kijk uit voor dubbele content

Wist je dat er bij websites die bomvol informatie staan vaak interne concurrentie optreedt. Dit houdt in dat er twee of meerdere pagina’s scoren op dezelfde zoekterm en daardoor elkaar naar beneden halen bij zoekmachines. Hierdoor kun je dus nooit tussen de topresultaten in Google staan. Dit kun je oplossen door kritisch jouw pagina’s onder de loop te nemen en te onderzoeken welke er dubbel scoren. Voeg deze pagina’s samen tot één nog sterkere pagina die hierdoor de kans krijgt om hoog bij de zoekmachines te scoren. 

Verdiep je in externe linkverwijzingen en alt tags

Deze tip lees je op veel websites, maar toch zien wij dat het nog heel vaak zo is dat externe linkverwijzingen niet correct uitgevoerd worden. Om een betere website optimalisatie te behalen heb je een grote hoeveelheid backlinks nodig. Deze kun je op verschillende manieren verzamelen, denk hierbij aan gast bloggers en samenwerkingen met andere websites maar ook kun je ze zelf inkopen. Voor veel ondernemers zijn externe linkverwijzingen lastig te begrijpen, dus dit uitbesteden is zeker geen slecht idee.  

Ook alt tags helpen jouw website beter te scoren bij zoekmachines. Alt tags zijn de beschrijvingen van een afbeelding die aan de bezoeker worden getoond als de afbeelding op dat moment niet laadt. Daarnaast kan een slechtziend persoon de alt tag aanklikken waardoor hij wordt voorgelezen. Alt tags zijn dus erg belangrijk voor de toegankelijkheid van jouw website waardoor websites als Google dit meenemen. Je kunt de alt tags op jouw website gemakkelijk instellen door middel van een plug-in. 

De laadsnelheid van je website

Hoe langer het duurt om een website te laden, des te slechter de gebruikerservaring zal zijn. Met deze gedachte ranken veel zoekmachines ook jouw website. Een langzame website, zal dus zeker van invloed zijn op hoe hoog je in de zoekresultaten zal eindigen. Maar ook de hoeveelheid conversies zal omlaag gaan bij een langzame website. Bezoekers zullen bij het openen van een langzame pagina sneller terugkeren naar de zoekresultaten en je website in het vervolg links laten liggen. Je kunt de snelheid van jouw website in de gaten houden door middel van Google Page Speed. Schrik je van deze uitslag? Er zijn enkele dingen die je direct kunt aanpassen. Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar de grootte van jouw afbeeldingen. Vaak hebben servers meer moeite om onnodig grote afbeeldingen te laden. Zonde! 

De laadsnelheid van je website is heel belangrijk voor je gebruikerservaring en je SEO

Een mobielvriendelijke website

Veel websites worden tegenwoordig niet meer op laptops of computers bekeken, maar op telefoons. Om deze reden vinden zoekmachines het belangrijk dat jouw website ook optimaal gebruikt kan worden op een mobiele telefoon. Wanneer er maar halve zinnen te zien zijn en de knoppen niet goed werken is dat niet alleen een afknapper voor zoekmachines, maar ook voor jouw website bezoekers. Zij zullen dan veel sneller naar de concurrent gaan die dit wel op orde heeft. Het aanpassen naar een mobielvriendelijke website heet ook wel responsive design. 

Blijf vernieuwen met sterke content

Wanneer je aan de slag gaat met nieuwe content voor jouw SEO resultaten is het wel belangrijk dat deze op de juiste manier geschreven worden. Allereerst moet je letten op het aantal woorden. Is jouw concurrentie laag? Zorg dan voor minimaal 350 woorden. Schrijf jij een stuk over een onderwerp zoals website optimalisatie (waar er veel concurrentie bij komt kijken) dan zal je richting de 1000 woorden moeten schrijven. Het is onzinnig dat lange teksten minder worden gelezen, zolang je er maar voor zorgt dat er genoeg tussenkopjes en witregels gebruikt worden. Ook kun je opsommingslijstjes gebruiken als het om een lange tekst gaat. Deze zijn makkelijk voor bezoekers te scannen. De content die je schrijft moet wel relevant aan het onderwerp blijven, anders zullen zoekmachines jouw website zien als een slechte bijdrage.

Zorg dat je naast een sterke tekst ook aan een SEO vriendelijke titel en sub kopjes denkt. Gebruik hierbij niet enkel hetzelfde zoekwoord maar ook zeker variaties. In dit artikel is dat bijvoorbeeld door ‘website optimalisatie’ ook soms te vervangen voor het woord ‘SEO’. Dit woord slaat hetzelfde onderwerp aan, maar zal zorgen voor een hogere vindbaarheid. 

Blijf kritisch op je eigen website

Uiteindelijk komen er nog veel meer dingen kijken bij een goede website optimalisatie voor ondernemers. Onze laatste tip; blijf kritisch naar je website kijken. Krijg je weinig organische bezoekers? Is je conversie laag? Blijven de resultaten weg? Dan is het waarschijnlijk tijd voor verandering. Bekijk eens alle mogelijkheden van LH Webdesign. Wij laten jouw website optimaal werken en weer als nieuw voelen. 

× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday