Hoe stijgt de conversie van mijn website?

Je wil de conversie van je website of webshop verhogen. Er komen wel bezoekers op je pagina maar deze ondernemen vervolgens geen actie. Hoe kun je zorgen dat zij dat wel doen? In dit artikel gaan we het hebben over het verhogen van je website conversie.
Het draait allemaal om je ultieme klant

4 augustus 2022

Hoe stijgt de conversie van mijn website

Waarom website conversie zo belangrijk is

Als ondernemer wil je natuurlijk alles uit jouw website halen; je wil goed vindbaar zijn en veel bezoekers trekken. Tegenwoordig bestaan er binnen elke branche wel honderden bedrijven die over een website beschikken. Dit zijn concurrenten voor jou. Je moet er voor zorgen dat je altijd boven hen uitsteekt en onderscheidend te werk gaat. Maar zelfs met duizenden website bezoekers wil het nog niet zeggen dat ze aankopen doen en je succesvol wordt. Hier draait het bij website conversie om; van je bezoekers kopers maken en ze verleiden om meer te kopen dan dat ze initieel van plan waren. 

Er is niet één duidelijke oplossing die voor de volle honderd procent werkt en direct een verdubbeling van je conversies oplevert. Het is aan jou om te ontdekken welke onderdelen extra aandacht nodig hebben. Met de onderstaande tips kom je zelf al een heel eind. Als je daarna nog steeds niet helemaal tevreden bent over je conversies kun je altijd onze hulp inschakelen. Wij kijken graag even met je mee naar wat er mis gaat en op welke punten je op kort- en langtermijn kunt verbeteren.

Hoe stijgt de conversie op mijn website? 5 tips om rekening mee te houden

Het verzamelen en analyseren van data

Het verbeteren van je website conversie start met het verzamelen van goede data. Je moet namelijk eerst weten wat er fout gaat voordat je dit kunt verbeteren. Voor deze stap kun je Google Analytics gebruiken. Deze tool is redelijk eenvoudig in gebruik en je kunt instellen wat je precies wil onderzoeken. Denk hierbij aan specifieke knoppen, pop-up vensters en gedrag.

Wanneer je na enkele weken deze kwantitatieve data hebt verzameld kun je beginnen met het analyseren. De cijfers uit je analyse weergeven waar de gemiddelde website bezoeker afhaakt en waar hij/zij juist heel blij van wordt. Maar ook zul je zien dat sommige knoppen op je website nooit gebruikt worden en eerder afleiden dan converteren. Je zal steeds meer inzichten krijgen over het gedrag van je bezoekers waardoor je jouw website kunt optimaliseren. Data verzamelen en analyseren is dus de sleutel tot het verhogen van je website conversie! 

Maak het aankoopproces gemakkelijk 

Wanneer iemand op jouw website beland is dat vaak met een doel; informatie inwinnen, aankoop doen, contact opnemen, noem het maar op. Als je zorgt dat de bezoeker snel bij dit einddoel komt zonder enige obstakels, heb je het goed voor elkaar. Wij hebben enkele tips om het aankoopproces voor jouw klanten nog gemakkelijker te maken. 

  • De navigatiestructuur. Een gemakkelijk aankoopproces begint bij een simpele navigatiestructuur. Wanneer jouw website 15 verschillende knoppen naast elkaar heeft staan zal dit zorgen voor snelle afleiding en een onduidelijke route. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker het gevoel heeft dat hij/zij van het kastje naar de muur wordt gewezen en zal uiteindelijk leiden tot het sluiten van de website. Zonde, want dit is makkelijk te voorkomen. Zorg dat je voor elk type klant een duidelijke route maakt met zo min mogelijk afleiding en enkel inspiratie. 
  • Te vaak moeten klikken. Zorg er bij deze route ook voor dat de klant niet te vaak hoeft te klikken. Des te vaker website gebruikers moeten klikken, des te minder geïnteresseerd ze zullen zijn in het behalen van hun uiteindelijke doel. Wanneer je er voor zorgt dat de navigatiestructuur en het aantal kliks zo minimum mogelijk geoptimaliseerd zijn zal je zeker sneller resultaten zien.
  • Snel kunnen afrekenen. Vaak genoeg hebben website bezoekers geen zin om een nieuw account bij jouw website aan te maken. Alhoewel er hiermee vaak aanbiedingen en spaarpunten misgelopen worden, zitten ze niet te wachten op de hoeveelheid mails die ze er voor terugkrijgen. Geef jouw bezoeker daarom altijd de keuze ‘om als gast af te rekenen’. Je hebt ook zonder dat een aangemaakt account genoeg informatie van de klant, het is dus niet altijd nodig. Zorg er daarnaast ook voor dat de klant tijdens het invullen van zijn gegevens zo weinig mogelijk zelf hoeft in te vullen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld de woonplaatsgegevens automatisch te laten verschijnen. 
  • Makkelijk benaderbaar. Bied op je website altijd een optie aan om makkelijk benaderd te worden. Doordat mensen het gevoel hebben dat je ze persoonlijk benadert voelen ze zich meer speciaal, wat weer leidt tot een hogere conversie. Denk hierbij aan een chatfunctie. Sommige ondernemers kiezen ervoor om standaard vragen door een robot te laten beantwoorden, maar wij raden aan om hierbij voor een persoonlijkere aanpak te gaan. Hierbij kun je de website bezoeker doelgerichter helpen en uiteindelijk aansturen tot aankoop. 

Zorg voor scanbare content

Website bezoekers willen graag in korte tijd jouw gehele website kunnen scannen en vinden waar ze naar opzoek zijn. De concentratieboog van klanten is dan ook in de afgelopen jaren flink afgenomen door de hoeveelheid beschikbare informatie die er online te vinden is. Enkele tips voor scanbare content; zorg voor kleine alinea’s met duidelijke tussenkopjes, houd rekening met de kijkvolgorde van bezoekers en zet ook zeker video’s in. 

Maak gebruik van reviews

Maak gebruik van bedrijfsreviews en/of productreviews op jouw website om de websiteconversie te verhogen. Het klinkt simpel, maar deze zogeheten social proof geeft andere bezoekers meer zekerheid (indien het wel goede reviews zijn natuurlijk). Mensen zijn meer vertrouwd met je bedrijf als ze reviews van andere mensen zien. Dit geeft ze een gevoel van veiligheid en betrouwbaarheid. Als je dat niet doet, wordt het een zaak van ‘de slager keurt zijn eigen vlees’. 

Kan jouw website ook een upgrade krijgen? Bekijk eens de mogelijkheden van LH Webdesign. Bij ons draait het niet alleen om de mooiste website, maar ook om hoe je website functioneert en converteert.

Als je meer wilt weten over hoe je je website kunt optimaliseren voor zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing kun je dat in dit Blog lezen

× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday