Funnel optimalisatie: zo werkt het

Het Engelse woord “funnel” betekent ‘trechter’ wanneer je het letterlijk vertaald. Maar wat betekent dat precies in de marketing wereld? En hoe doe je aan funnel optimalisatie? In deze blog vertellen we je er alles over!

27 december 2022

Wat is een marketing funnel?

Een marketing funnel wordt gezien als een aantal fases die je doelgroep doorloopt voordat ze iets willen aanschaffen of contact willen opnemen (ook wel: een conversie). Hier zijn verschillende modellen voor. Een mooi model om mee te beginnen is het AIDA-model. Dit model is onderverdeeld in 4 stappen:

  • Awareness
  • Interest
  • Desire
  • Action

Je kunt de fases ook verkorten in 3 stappen:

Fase 1 Top of te funnel (TOFU)

Fase 2 Middel of the funnel (MOFU)

Fase 3 Bottom of the funnel (BOFU)

Funnel model AIDA

Hoe optimaliseer je jouw marketing funnel?

Het optimaliseren van je marketing funnel kan op verschillende manieren. Om je een aantal handvaten te geven hebben we wat tips voor je op een rijtje gezet:

Tip 1: Introduceer

Voordat iemand klant bij je kan worden, moeten ze eerst weten dat je er bent. Je moet een manier vinden om bij je doelgroep op de radar te komen. Maak jezelf dus bekend en laat duidelijk zien welke waarde jij biedt voor de klant. Welke oplossing bied jij op hun probleem? Zo creëer je interesse bij je doelgroep wat uiteindelijk kan leiden tot verkopen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door te adverteren op Google of op sociale media.

Dit is het begin van je marketing funnel en je mag hier inspelen op een breed publiek. Je wilt in het begin veel mensen bereiken.

Tip 2: verbind

In de eerste tip heb je jezelf geïntroduceerd. In de tweede tip moet je ervoor zorgen dat mensen jou niet direct weer vergeten. Een mailinglijst is bijvoorbeeld een goede manier om dat te doen. Je kunt zo de klanten die nog niet direct iets bij je wilden kopen, toch steeds warmer maken. Het is ook een manier om op commando een reminder te sturen en zo opnieuw de aandacht van je doelgroep te winnen.

Je kunt hier het principe van wederkerigheid voor gebruiken, zoals de bekende hoogleraar in marketing Robert Cialdini beschreven heeft. Als jij je bezoeker eerst iets geeft, bijvoorbeeld een korting of een gratis e-book, vergroot je de kans dat ze iets willen terugdoen! Hoppa, weer een inschrijving erbij op je nieuwsbrief.

Tip 3: Geef het laatste zetje

Soms hebben je potentiële klanten net een laatste zetje nodig. Een tip die daarbij kan helpen is het creëren van schaarste. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van een exclusieve actie met een tijdslimiet. We noemen dit een ‘onweerstaanbaar aanbod’. Hierdoor wakker je het verlangen om iets te kopen aan en wordt de gedachte “heb ik dit wel nodig” omgezet in “het is nu of nooit”.

Aan de slag met funnel optimalisatie

Met deze tips kun je aan de slag om jouw funnel te optimaliseren. Wil je dat wij met je meekijken met jouw funnel? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag verder.

× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday