Het optimaliseren van content is een handige manier om meer bezoekers naar jouw website te krijgen. Want waarom zou je nieuwe content schrijven als je ook je bestaande content kunt verbeteren! Dit kan veel tijd schelen en toch een hoop opleveren. Met dit stappenplan helpen we je in twee stappen naar meer bezoekers door middel van content optimalisatie. Ook vind je een handige checklist voor het optimaliseren van jouw content.
Het draait allemaal om je ultieme klant

8 november 2022

Stap 1: Een inventarisatie van jouw content

Als eerste is het goed om te weten hoe het ervoor staat met de bestaande content op jouw website. Je kunt dit het beste doen door de content van jouw website in een overzichtelijke spreadsheet te zetten. Vervolgens kun je Google Search Console raadplegen om te kijken op welke zoekwoorden je bijvoorbeeld nèt buiten de top 10 scoort. Vaak kun je met een aantal verbeterslagen toch een top 10 positie bemachtigen. Sta je met een pagina bijvoorbeeld op plek 7? Dan is het helemaal de moeite waard om deze proberen iets omhoog te krijgen. Je zult zien dat de CTR (= doorklik percentage vanuit de zoekmachines) een stuk verhoogt bij iedere plek die je stijgt in de zoekresultaten. Zeker de moeite waard dus!

Stap 2: Het optimaliseren van jouw content

Maar dan.. hoe optimaliseer je je content. Hieronder vind je een overzichtje van de punten die je kunt optimaliseren.

  • Titel: Zorg ervoor dat het zoekwoord hier in voorkomt. Het liefst zo vroeg mogelijk in de zin. Maak de titel niet langer de 64 karakters.
  • Meta description: Ook hier is het belangrijk om het zoekwoord in te verwerken. Zorg er ook voor dat je de bezoeker trekt door iets interessant te beloven wanneer ze doorklikken. De meta description mag maximaal 150 karakters zijn.
  • H1, H2 koppen: Zorg er altijd voor dat er niet meer dan één H1 titel op je pagina staan. Anders kan Google in de war raken. Je mag wel meerdere H2 koppen gebruiken. Maak bij voorkeur de alinea’s niet te lang en zet boven elke alinea een H2 kop. Dit bevordert de leesbaarheid van een artikel waardoor bezoekers sneller geneigd zijn te blijven hangen.
  • Zoekwoorddichtheid: zorg ervoor dat het zoekwoord voldoende keren terugkomt in de body tekst. Pas alleen op voor ‘keyword stuffing’. Het is niet de bedoeling dat je de pagina volpropt met zoekwoorden. Hier kan Google je zelfs voor afstraffen.
  • Zorg voor rijke content: Kun je ergens nog een alinea toevoegen om het actueler te maken? Of kun je bijvoorbeeld extra afbeeldingen of zelfs een video toevoegen. Google beloont rijke content, zeker wanneer deze actueel gehouden wordt.
  • Optimaliseer afbeeldingen: Zijn alle titels ingevuld? Zijn alle alt-tags ingevuld. Het liefst met het zoekwoord of een synoniem.
  • Gebruik synoniemen: Google is tegenwoordig een semantische zoekmachine. Dat wil zeggen dat het ook begrijpt wat de zoekintentie is. Het gebruik van synoniemen kan Google dus herkennen en is aan te raden om te gebruiken in je artikel.

Onthoud dat het belangrijkste van content is dat je waarde geeft aan de lezer. Wat kun je nog toevoegen om de bezoeker verder te helpen? Als je dat goed doet, zal Google het zeker belonen.

Hulp nodig met het creëren of optimaliseren van content? We helpen je graag verder. Vul vrijblijvend het contactformulier hieronder in.

Deel dit artikel:

× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday