Tip 1: Maak onderscheid tussen B2C en B2B webdesign
Business to consumer (B2C) aankopen gebeuren vaak vrij snel. Het webdesign voor B2C is daarom ook meer gericht op impulsaankopen. B2B aankopen worden vaak wat zorgvuldiger gemaakt. Er is meer tijd en informatie voor nodig. Misschien lever je zelfs een maatwerk product en gaan er eerst een aantal contactmomenten aan vooraf.
Je kunt hier op sturen in je B2B website door bijvoorbeeld een knop toe te voegen met gratis kennismakingsgesprek’ of ‘vrijblijvende offerte’. Op deze manier vang je ook de bezoekers die niet meteen toe zijn aan een aankoop en eerst meer informatie willen.
Tip 2: Zorg voor een goede gebruiksvriendelijkheid
De gebruiksvriendelijkheid van je website is erg belangrijk, zowel voor B2B als voor B2C. Voor een B2B website kun je bijvoorbeeld nadenken over een duidelijke menustructuur. Een voorbeeld van een B2B menustructuur kan zijn:
- Home
- Diensten
- Over ons
- Contact
- Veelgestelde vragen
Wanneer je meerdere diensten aanbiedt, kun je zelfs kiezen voor een ‘dropdown menu’. Hier kun je verschillende pagina’s in kwijt zonder dat je menu onoverzichtelijk wordt. Een bijkomend voordeel van het plaatsen van diensten in het hoofdmenu is dat deze pagina’s beter gaan scoren in de zoekmachines!
Tip 3: Maak gebruik van ‘mobile first design’
De afgelopen jaren is het zoekverkeer op mobiele telefoons flink gestegen. Het is momenteel zelfs hoger dan de zoekopdrachten via een desktop! Vandaar dat het steeds belangrijker wordt om een website te optimaliseren voor mobiele telefoons en om je B2B webdesign daar op aan te passen. We noemen dit ‘mobile first design’.
Er zit wel een kleine kanttekening bij. In sommige branches is het namelijk zo dat het merendeel van de bezoekers toch via een desktop binnenkomt. In dit geval blijft het design voor een pc dus ook belangrijk. Benieuwd hoe deze verhouding bij jouw doelgroep is? Je vindt dit terug in de statistieken van Google Analytics. Heb je dit nog niet geïmplementeerd op jouw website en heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op.
Tip 4: Zorg voor een uniek B2B webdesign
Zorg voor een website die past bij jouw bedrijf! Het design van een B2B website mag ook best een beetje speels zijn. Dit zorgt ervoor dat je uniek blijft en dat bezoekers je sneller zullen herinneren. Zorg er wel altijd voor dat het design niet tè ingewikkeld wordt. Wanneer bezoekers te lang moeten zoeken of de website niet snappen is de kans groot dat ze zullen afhaken.
Ben jij toe aan een nieuw B2B webdesign en wil je dat wij een keer meekijken? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.